Йоулупуккі – фінський Санта-Клаус?

Ледь не по всьому світу під час зимових святкувань мільйони дітей чекають на подарунки, які, як вони знають, їм принесе Дід Мороз, Маленький Ісусик, Святий Миколай, Санта-Клаус чи ж навіть Тол Бабай (так, це той же «бабай», яким вас могли лякати в дитинстві, не всюди цього «діда» вважають злим) — таких персонажів просто безліч, адже в багатьох народів є свої унікальні традиції, свята, фольклорні персонажі, і фіни тут не виняток.

Останніми роками українці дізналися про існування фінського Йоулупуккі, про якого тепер часом можна почути й з радіо чи з телевізора. Що ж це за персонаж, яка його історія й чим він відрізняється від усім відомого Санти?

Різдв'яний цап

Якщо поцікавитися, що ж означає його ім’я — Йоулупуккі (фін. Joulupukki), — то з’ясується, що перед нами «Різдв’яний цап». Це не випадковість: у всіх Нордичних країнах козел тісно пов’язаний зі святкуванням Різдва, і коріння такого зв’язку дуже давні, ще з дохристиянських святкувань.

Згідно скандинавської міфології, Тор подорожував небом у колісниці, у якій було запряжено два козли — Таннґріснір та Таннґніостр. Вважається, що через цих супутників найвідомішого представника пантеону скандинавських богів (чого тільки варта англійська назва для четверга — «день Тора») цапи й стали такими популярними в Нордичних країнах.

Попередники, які залишили свій слід

Під час фінського свята врожаю Кекрі одним із традиційних святкових персонажів також був цап — чоловік почепав собі на голову роги, одягав маску з березової кори й накидував на себе верхній одяг зі шкіри вівці шиворіт-навиворіт.

Із XVII століття відомий звичай молодих людей ходити з дому до дому, співаючи пісні, ставлячи сценки та займаючись розіграшами. Усе це відбувалося в Різдво чи на свято Богоявлення, яке співпадає з днем Кнута. У таку групу часто входив Нууттіпуккі, «кнутський козел». Нууттіпуккі — шумне, а часом і моторошне створіння, яке вимагало подарунків, харчів чи алкоголю. Зараз звичай має відголоски в деяких місцевостях, але сам Нууттіпуккі зазнав перетворення — тепер у нього вбираються переважно діти, і нічого злого в ньому нема.

Як же цап став людиною?

Про Святого Миколая в Фінляндії дізналися на початку XIX століття, і поки легенда про нього ширилося країною, вона об’єднювалася з іншими фінськими різдвяними персонажами. Навряд чи можна вичерпно дослідити, яким чином це відбулося, але сталося що сталося — у XIX столітті образ козла поступово почав асоціюватися не з тим, хто бере дари від інших, а з тим, хто їх приносить. Один зі членів сім’ї задля цього вбирався різдв’яним козлом — Йоулупуккі.

Далі, у другій половині XIX сторіччя й на початку XX-ого, вочевидь, під впливом святого Миколая, образ козла заступив людський образ, але ім’я персонажа залишилося все те ж — «різдвяний козел».

Кілька слів з історії Санта-Клауса

Паралельно з цим формувався й сам Санта-Клаус. На початку XVII століття до своєї колонії Новий Амстердам, майбутнього Нью-Йорка, нідерландці завезли Сінтерклааса, їхній місцевий варіант святого Миколая. Він далеко не відразу набув популярності на Американському континенті, а коли й набув, сталася цікава річ — Санта-Клаус, як його почали називати місцеві, уже не був людиною. У формуванні цього персонажу надзвичайно велику роль зіграв популярний різдвяний віршик 1823 року «Візит Святого Миколая» (англ. «A Visit from St. Nicholas»), у якому Санта- Клаус — добрий та веселий старий ельф, хоча більшість атрибутів сучасного образу там уже присутні: поважний вік та круглий живіт, рум’янець на щоках і довга борода, димар і подарунки в панчохах, сани та олені, а також добрий щирий сміх, хоча й без характерного «ho-ho-ho».

Який стосунок до всього цього має Coca-Cola?

Схоже, уперше в червоному костюмі Санта-Клауса зобразив американський художник Томас Наст у 1869 році, надихнувшись уже згаданим різдвяним віршиком. Він же вперше поселив Санта-Клауса на Північному полюсі. До того ж, ідея з майстернею та ельфами-помічниками, схоже, також його. У цей час зустрічалися варіанти з синім, зеленим, фіолетовим та сірим кольорами. Закріпив же за ним червоний костюм американець Хеддон Санблом, якому в 1931 році було доручено намалювати різдвяну рекламу для Coca-Cola, на якій було зображено Санта-Клауса. Наступні роки йому також доручали цю роботу, і щоразу він зображав Санта-Клауса саме в червоному костюмі. Таким чином, червоним кольором костюму Санта-Клаус завдячує рекламі Coca-Cola, як і своєю світовою популярністю.

«Фінський Санта-Клаус»? «Фінський Дід Мороз»?

Що ж до фінського Йоулупуккі, то спершу він вбирався в сірий костюм, та після Другої світової війни, під впливом Санта-Клауса колір поступово змінився на червоний. Сучасний Йоулупуккі практично злився з образом Санта-Клауса, і все ж зустрічаються й деякі особливості.

Так, місце проживання Йоулупуккі — гора Корватунтурі в Лапландії, де й розташована його майстерня, а не Північний полюс. На противагу Санті, який звик користуватися послугами ельфів, Йоулупуккі допомагають маленькі гноми тонтту, які не тільки вправні ремісники, а ще й непогано грають у хованки, слідкуючи за поведінкою дітей.

На відміну від Санта-Клауса, Йоулупуккі не літає на санах з упряжкою оленів, а їздить по землі. У Фінляндії не прийнято вішати панчохи, а Йоулупуккі особисто роздає подарунки, заходячи через головний вхід, інколи зі своїми помічниками тонтту. Заходячи до хати, Йоулупуккі промовляє фразу «Onkos täällä kilttejä lapsia?» (пер. Чи є тут чемні діти?), спілкується з мешканцями будинку.

4.75 / 5 Відгуків (оцінок): 4
Надежда від 28.08.2018
Иван від 16.10.2017
Даня від 31.12.2016
Татьяна від 01.12.2016
© Nordic Travel (фінсько-український туроператор) 2010 – 2020
Тури в Скандинавію, Норвегію, Ісландію, Фінляндію, Лапландію, Швецію та Прибалтику з Києва, Харкова, Одеси, Дніпра, Львова та інших міст України.